Her er jeg!

Ett- og toåringen

Jeg liker å spise selv. Jeg prøver å bruke skje, men jeg søler fordi musklene mine fortsatt er under utvikling. Jeg leker med mat og drikke fordi jeg liker å ta på det og se hva jeg kan gjøre med det.

Kroppen min får energien den trenger gjennom små, hyppige og sunne måltider. Av og til kan humøret mitt knyttes til fysiske behov, kanskje jeg er sulten eller trøtt hvis jeg er sutrete? Da er det viktig for meg med nære voksne som ser meg og forstår meg.

For å være glad og fornøyd trenger jeg en lur eller to om dagen, men ellers er jeg utforskende og liker å gjøre ting i mitt tempo. Jeg øver på å gå, og etter hvert løpe. Jeg kan prøve å klatre i trapper og opp på stoler.

Jeg liker å leke i nærheten av andre barn og jeg fascineres av andre småbarn selv om jeg kanskje ikke leker med dem enda.

Jeg trenger rutiner for å føle meg trygg, og i tillegg til mamma og pappa kan jeg knytte meg til noen andre voksene, men jeg gråter ofte når mamma og pappa går. Kom ned på gulvet og lek med meg. Syng de samme sangene om og om igjen, lek borte-titt-titt- leken og les for meg. Jeg liker at du leser den samme boken mange ganger, og leker de samme lekene om og om igjen.

Når du smiler og anerkjenner meg, blir jeg glad og stolt, og det føles godt å være meg.

To- og treåringen

Jeg er veldig aktiv fordi jeg trenger fysisk aktivitet, men jeg kan også bli trett og sliten. Derfor er det godt med en liten hvil/lur i løpet av dagen. De store muskelgruppene utvikler seg når jeg går, løper, hopper, klatrer, kaster ball osv. Jeg liker å gjøre ting selv, men kroppen min er kanskje ikke utviklet så mye som jeg skulle ønske, og jeg blir frustrert fordi jeg ikke får det til.

Etter hvert klarer jeg å sette ord på hva jeg føler, men før det bruker jeg stemmen for å vise det. Da trenger jeg voksne som er tett på, som veileder meg og gir meg rom til å takle frustrasjonen min. Jeg trenger klare og konsekvente regler. Forklar meg selv om jeg kanskje ikke forstår alt, og si hva konsekvensen blir om jeg ikke følger reglene. Jeg trenger trygge tydelige voksne som viser hva de forventer av meg, og som ser meg og hjelper meg å forstå.

Jeg begynner å få interesse for å leke med andre barn i kortere perioder, men liker også å leke for meg selv. Jeg liker å få andre til å le og være tøysete sammen med andre jeg er trygg på. Men ikke trå over grensene mine, for jeg kan bli redd om jeg blir usikker.

Jeg trenger rutiner, det gjør at jeg føler meg trygg. En hverdag som er forutsigbar gjør meg glad og fornøyd. Gi meg muligheter og opplevelser som gir meg erfaringer med hva jeg mestrer å gjøre selv.

Jeg liker å hjelpe til med å dekke bordet, rydde, vaske el. Vis at jeg kan bidra og er betydningsfull, det styrker selvfølelsen min som er viktig for at jeg videre skal være god mot meg selv og andre.

Fire- og femåringen

Jeg er aktiv og energisk, derfor rører jeg mye på meg. Det er ikke sikkert jeg klarer å konsentrere meg så lenge av gangen, men jeg er nysgjerrig og stiller mange spørsmål.

Når du er oppmerksom og ser meg er jeg mer åpen for å lære nye ting. Og når jeg blir sett for den jeg er, og ikke bare hva jeg gjør bygger jeg opp selvfølelsen min. Det er viktig for at jeg videre skal være god med meg selv og andre.

Jeg liker å leke og jeg danner vennskap. Vennene mine er viktige for meg. Fantasi og rollelek der vi «later som» er veldig gøy, og jeg kan leke over lengre tid. Om det oppstår konflikter liker jeg at voksne hjelper til å løse de, men la meg forklare og høre på hva jeg sier, sånn at jeg etterhvert kan lære meg å løse konfliktene selv. Rettferdighet er viktig for meg, men jeg kan også etter hvert forstå at rettferdighet ikke er likhet, bare forklar meg det.

Jeg er ganske selvstendig med ting som kreves av meg i hverdagen, jeg kan gå på do og vaske hender selv, jeg kan smøre mat og jeg kan kle på meg selv. Etterhvert kan jeg klare enda mer og jeg kan få interesse for bokstaver og tall.